گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در بهار سال 1357(6)


 

نويسنده: معصومه مرادپور




 

يکشنبه 1357/3/14-4ژوئن1978-27جمادي الثاني 1398
 

- درساعت 3بامداد، دانشجويي به نام حبيب الله دهقاني به اتهام نوشتن شعار عليه رژيم و همراه داشتن اعلاميه به دست ماموران شهرباني يزد دستگير شد.
- بنابرگزارش ساواک، محي الدين فاضل هرندي به اتهام تحريک مردم و ايجاد تظاهرات در مورد برگزاري مراسم يادبود 15خرداد، بدست ماموران دستگير و امروز به مرکز منتقل گرديد.
- راديو صداي ملي در گزارشي اعلام کرد: «در ماه هاي اخير صدها دانشجو به بهانه هاي من در آوردي و پرونده هاي جعلي ساخته و پرداخته سازمان امنيت از دانشگاه ها و مدارس عالي سراسر کشور اخراج و تعداد زيادي دستگير و روانه سربازخانه ها و يا زندان ها شده اند» در ادامه اين گزارش، دستيابي به استقلال واقعي دانشگاه ها، محترم شمردن حريم امنيت دانشگاه ها، گسترش مراکز آموزشي به جاي ريختن درآمدهاي کشور به چاه نظامي گري و ساختن زندان ها و پادگان هاي نظامي و... به عنوان خواست هاي دانشجويان و دانشگاهيان ميهن پرست اعلام گرديد.
- جعفرجعفري، دانشجوي دانشگاه تربيت معلم تهران به جرم چندين انفجار در دانشگاه دستگير شد.
- سه نفر از اهالي سروستان به جرم سرقت يک دستگاه پلي کپي از دبيرستان (روز 57/3/5)به دست ماموران دستگير شدند.
- آقايان جواد طالعي و پرويز آذري به جرم امضا کردن نامه سرگشاده نويسندگان خطاب به نخست وزير،(در تاريخ 27اسفند سال 56) در اعتراض به اعمال سانسور شديد اخبار در ايران، از کار برکنار شدند.
- به گزارش ساواک، تعدادي نوار سخنراني امام خميني با موضوع 15خرداد که مربوط به سخنراني ايشان در روز دهم خرداد در شهر نجف بود، در قم توزيع گرديد. امام در اين سخنراني ضمن حمله به حکومت ايران مردم را به بستن مغازه ها و تحصن در منازلشان تشويق نموده است.
- در ساعت 20، تظاهراتي در بهشهر- استان مازندران- با شرکت جمعي حدود50 نفر از جوانان برپا شد. تظاهرکنندگان ضمن سردادن شعارهاي «لااله الاالله» و «درود بر خميني» تعدادي از شيشه هاي يکي از شعب بانک ملي، سينما کاپري و يک باب مغازه مشروب فروشي را شکستند و در نهايت با دخالت ماموران متفرق و 16نفر دستگير شدند.
- در ساعت21/30، عده اي از اهالي شهرستان نجف آباد- استان اصفهان- ضمن خروج از مسجد جامع اين شهر تظاهراتي برپا کردند. تظاهرکنندگان شيشه هاي بانک هاي صادرات، ملي، تهران و بازرگاني را شکستند. در اين تظاهرات دو نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.
- در ساعت21/30، شخصي به نام حبيب الله انصاريان، آموزگار يکي از روستاهاي شهر قزوين، به جرم توزيع اعلاميه و تحريک مردم به دست ماموران شهرباني قزوين دستگير شد.
- در پايان امروز، سه نفر از اهالي فيروزآباد شيراز به جرم توزيع اعلاميه مصاحبه امام با روزنامه لوموند، دستگير شدند.
- در ساعت 22، حدود 20نفر از جوانان جهرم ضمن پرتاب سنگ به سمت کيوسک اطلاعات و اتاق هاي حزب رستاخيز تعدادي از شيشه هاي آن را شکستند و بلافاصله متفرق گشتند.
- در ساعت24، آقايان مجتبي احمدي و قاسم حسيني، به جرم شکستن شيشه هاي يکي از شعب بانک صادرات تهران به دست ماموران دستگير شدند.

دوشنبه1357/3/15-5ژوئن1978-28جمادي الثاني 1398
 

درساعت 20، شيخ عباس ايزدي به مناسبت سالروز واقعه 15خرداد سال 42، از برگزاري نماز جماعت در حسينيه اعظم شهرستان نجف آباد خودداري کرد. در خاتمه اين مراسم جمعيتي حدود600نفر اقدام به برپايي تظاهرات نمودند. در اين تظاهرات شماري مجروح و شهيد شدند.
- از ساعت 9/30 الي 14/30، تظاهراتي در سانفرانسيسکو به مناسبت پانزدهمين سالگرد وقايع 15خرداد 1342با شرکت جمعيتي حدود هزار نفر از دانشجويان ايراني وابسته به گروه هاي مختلف در مقابل ساختمان فدرال و سرکنسولگري شاهنشاهي ايران برپا شد. تظاهرکنندگان ضمن توزيع اعلاميه و حمل پلاکاردهايي تحت عنوان «درود برشهداي پانزده خرداد» و «درود بر خميني» شعارهايي عليه رژيم ايران سردادند(خبرگزاري رويتر شمار تظاهرکنندگان را 3هزار نفر اعلام کرد).
- از ساعت 9/45 الي 11، تظاهراتي در دهلي نو با شرکت جمعي حدود 150 نفر از دانشجويان در مقابل سفارت شاهنشاهي برپا گرديد. تظاهرکنندگان ملبس به لباس سفيد و ماسک سياه بودند. اين عده ضمن حمل عکس هايي از امام و آقايان شريعتمداري، مصدق، طالقاني و منتظري و حمل پلاکاردهايي با مضمون «درود به شهداي قم وتبريز» خواسته هاي خود را مبني بر بازگشت امام به وطن، الغاي فوري حکومت شاهنشاهي، آزادي تمام زندانيان سياسي ازجمله طالقاني، منتظري و... اعلام کردند و در پايان اعلاميه اي به زبان هاي اردو و انگليسي در ميان مردم توزيع نمودند.
- بنابرگزارش ساواک در ساعت 10، سي نفر از اهالي شيراز قصد داشتند به يک مغازه ميوه فروشي که از صبح باز بوده است حمله کنند اما با دخالت ماموران متفرق و دو نفر دستگير شدند.
- ساواک در گزارشي از وضعيت امروز تهران، از اقدامات عده اي که مبادرت به پرتاب نارنجک دست ساز کرده اند ، خبر داد. در ساعت 11، يک عدد نارنجک به سمت تابلوي يکي از شعب بانک صادرات واقع در چهار راه سيروس پرتاب شد اما منفجر نگرديد. در ساعت 11/30، نارنجکي در خيابان بوذرجمهري به سمت ماموران پرتاب شد که اين نارنجک نيز منفجر نشد. در ساعت12/20، براثر انفجار نارنجکي در زير يک دستگاه اتوبوس در خيابان ناصرخسرو، تعدادي از شيشه هاي مغازه هاي اطراف شکسته شد و حدود4 هزار ريال به اتوبوس خسارت وارد آمد. در پي اين انفجار دو نفر موتور سوار عامل پرتاب نارنجک دستگير شدند.
- ظهر امروز شماري از دانشجويان دانشکده رازي سنندج در داخل سلف سرويس دانشکده به برپايي تظاهرات و شکستن تعدادي از شيشه ها اقدام نمودند. اين عده حين فرار از دست ماموران، تعدادي از شيشه هاي ساختمان اداري، بانک عمران و...را شکستند و در نهايت 19نفر آنها به دست گروه ضربت شهرباني دستگير شدند.
- بنابرگزارش ساواک تبريز، دانش آموزي بنام حميد حسن زاده بيرق(يکي از دانش آموزان دبيرستان ثقه الاسلام تبريز) به اتهام توزيع اعلاميه بازداشت شد.
- بنابرگزارش ساواک شخصي به نام اسماعيل تاجيک به جرم پخش اعلاميه به دست ماموران ژاندارمري به دست ماموران ورامين دستگير شد.
- در ساعت 13/30، حدود ده نفر که در مقابل بازار کفاش ها در تهران فرياد مي زدند مغازه ها را ببنديد، به دست ماموران دستگير شدند.
- در ساعت 18/30، شماري از مردم گرگان قصد داشتند در نزديکي ميدان عباسعلي شهر تظاهراتي برپا نمايند. اين عده پس از آنکه با حضور ماموران متفرق شدند، مجددا در ساعت 19/30 در مقابل مسجد جامع شهر تجمع کردند. اجتماع کنندگان با دخالت ماموران متفرق و در حين فرار پنج نفر از آنها دستگير شدند. در اين تظاهرات شيشه هاي يک دستگاه اتومبيل پليس شکسته شد.
- روزنامه پيغام امروز در خبري، وضع سراسر کشور را آرام گزارش داد و اعلام کرد که «مردم همچنان که انتظار مي رفت بي اعتنا به شايعه پردازي ها چون هربامداد و حتي زودتر از هميشه کار و زندگي منظم روزانه تلاش سازندگي را پشت سر گذاشتند.»
- در ساعت 21/30، حدود250نفر از اهالي شهرستان نجف آباد- استان اصفهان- ضمن خروج از مسجد اعظم اين شهرستان و سردادن شعار عليه رژيم، اقدام به برپايي تظاهرات کردند. تظاهرات کنندگان با تيراندازي هوايي و گاز اشک آور ماموران متفرق گشتند. در اين تظاهرات دو نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.
- به گزارش برخي از خبرگزاري هاي خارجي، اعتصاب عمومي که گروه هاي مخالف دولت خواستار آن شده بودند ظاهرا تا حد زيادي ناموفق بوده است.

سه شنبه1357/3/16- 6ژوئن 1978- 29 جمادي الثاني1398
 

- در ساعت11/50، در پي تظاهرات شماري از دانشجويان و سردادن شعار عليه رژيم در باغ هاي زرين شهر اصفهان، حدود7نفر دستگير شدند.
- بنابرگزارش ساواک، شيخ علي اصغر معصومي- يکي از روحانيون شهرستان گرگان- به جرم ايراد مطالبي عليه رژيم، به يک سال اقامت اجباري در سميرم محکوم گرديد.
- در پي تظاهرات روز گذشته در گرگان، ساواک تنها به پنج نفر از افراد دستگير شده اشاره کرد: اما رئيس شهرباني اين شهرستان در تلگرافي که امروز به رئيس شهرباني ساري ارسال کرد نوشت: «از 43نفر دستگير شده، 18نفر به ساواک معرفي و 17نفر پس از سوظن مرخص و 8نفر به دادسراي عمومي معرفي شد.»
- بنابرگزارش ساواک يکي از دانش آموزان رشت به جرم توزيع و دانش آموز ديگري به جرم حمل اعلاميه دستگير شدند.
- در ساعت13/30، کريستين ميشل، نماينده کميته بين المللي صليب سرخ پس از ورود به همدان، از تمام قسمت هاي ندامتگاه همدان بازديد و با دو نفر از زندانيان ضد امنيتي صحبت کرد. زندانيان در اين گفتگو درباره زنداني بودن با قاچاقچيان هروئين و انتقال آنها به زندان عادي بخاطر بازديد نماينده صليب سرخ، بي کيفيتي غذا، شکنجه ها، وضع نامتناسب حمام و دستشويي و...صحبت کردند. خبرنامه اتحاد نيروهاي جبهه ملي در دوازدهمين شماره خود با اشاره به اقدام صليب سرخ که از زندان هاي سياسي ايران ديدن کرد، اعلام نمود که رژيم مانند گذشته از حيله کثيفي استفاده کرد و به جابجا نمودن زندانيان سياسي به ميان زندانيان عادي دست زد.
- بنابرگزارش ساواک يزد، چهارنفر از اهالي اين شهر به اتهام توزيع اعلاميه عليه رژيم به دست ماموران شهرباني دستگير شدند. همچنين جوان17سالهاي به جرم خواندن اعلاميه اي دستگير و به کلانتري 1اين شهر اعزام شد.
- «خبرنامه اتحاد نيروهاي جبهه ملي» در دوازدهمين شماره خود از حمله ماموران ساواک به خانه حجت الاسلام آقاي شيخ علي اکبر ادب و بازداشت اين روحاني حق طلب و غارت بسياري از کتاب هاي ايشان خبر داد.

چهارشنبه1357/3/17- 7ژوئن 1978- 1 رجب 1398
 

- چهار نفر از اهالي رضائيه- استان آذربايجان غربي- به اتهام تهيه و توزيع اعلاميه به دست ماموران دستگير شدند.
- اعلاميه اي تحت عنوان«خواهران و برادران کارگر» با موضوع اعتراض نسبت به کمي حقوق کارگران توسط پست به دفتر وزارت کار و امور اجتماعي ارسال گرديد.
منبع: 15 خرداد شماره 15